Stolica kultury

Wielkie rozczarowanie i żal miały miejsce w Lublinie po przegraniu konkursu o europejską stolicę kultury. Tu naprawdę liczono na to wyróżnienie i wiązano z nim prawdziwe nadzieje na awans prowincjonalnego miasta. Mam kolegów, którzy od początku się śmiali, nie wierząc w powodzenie kandydatury Lublina, a ja byłem prawie przekonany, że moje miasto ma duże szanse. I rozczarowałem się, choć bez udziału łez. Myślałem po prostu, że celem tego programu jest podniesienie zapóźnionych regionów, które mają wprawdzie swój potencjał, ale z różnych powodów pozostają na uboczu. Okazało się, że chodzi o coś innego, trudno właściwie sprecyzować o co.


Z drugiej strony, cóż to za stolica kulturalna, w której upadają czasopisma literackie? Zamknięcie kwartalnika „Kresy” uświadomiło mi, że to pismo nigdy się w Lublinie nie przyjęło. W pierwszych latach celowo i właściwie instynktownie odcinaliśmy się od tego, co było dookoła, od miejscowego establishmentu literackiego, instytucji kulturalnych, od „Akcentu”, lokalnych układów. Wszystko się zmieniało i powstanie „Kresów” miało być tego koronnym przykładem. Zmieniało się, z tym że w Lublinie stosunkowo najmniej. Na nasze poczucie wyższości, na politykę splendid isolation miasto odpowiedziało brakiem zainteresowania i tak chyba pozostało do końca.
I znów, jak dawniej, w Lublinie jest tylko jedno czasopismo literackie, od początku mocno związane z miastem, uniwersytetem, instytucjami. Zaglądając na spotkania promocyjne „Akcentu”, odczuwam podziw, jak umiejętnie Bogusław prowadzi to pismo. Zbudował jego pozycję i konsekwentnie ją utrzymuje. Nikt w Lublinie nie kwestionuje rangi tego kwartalnika. Środowisko artystyczne liczy się z „Akcentem”, gdy tymczasem zupełnie obojętny był mu los „Kresów”. To tajemnica.

Dodaj komentarz

Filed under Lublin

Skomentuj

