Gorzkie nastroje

Wczoraj w Lublinie, w staromiejskiej kawiarence „Pożegnanie z Afryką”, wieczór poetycki Magdy Jankowskiej, promujący nowy tomik Skrzyżowanie. Miłe spotkanie, starannie przygotowane, wiersze gorzkie. Ich bohaterem, ukrywającym się za krzaczkami wersów, okazuje się czas, jak w wierszu Mama naszej koleżanki.

Niektóre z tych wierszy to epigramy, inne są zagadkami do rozszyfrowania. Skondensowane do tego stopnia, że czasem wszystko zawiera się już w tytule, a wiersz stanowi tylko dopowiedzenie. To poezja gnomiczna:

gdy nie ma jedwabników
kogo obchodzą morwy
.

Znajduję tu coś ze szkoły Szymborskiej, autoironię i mikronarrację, jak w utworze, o którym najwięcej się wczoraj rozmawiało:

***

po powrocie z wykładu filozoficznego
w cyklu – Jak żyć?

nie wiedziałam tego jeszcze bardziej
mojej córki nie było w domu

dom to nie są ściany
wiem z pewnej czytanki dla czwartoklasistów

spóźniła się godzinę
i kiedy przyszła byłam już stara

Kiedy przepisuję ten tekst, narzuca mi się nastrój z Ewy Lipskiej, którą kiedyś czytywałem i recytowałem na konkursach, ale tylko nastrój.
Znalazł się w tej książce wiersz poświęcony Mikołajowi Smoczyńskiemu, jest inny – dla Urszuli Jaros. Lublinianie wiedzą, o kim mowa.
Ten tomik to kantata, może elegia, na odejście i nie przekona mnie autorka, gdy zaręcza, że starała się go zrównoważyć wierszami pogodnymi. Nie rzucają się one w oczy. Dlatego zaraz po powrocie do domu przyszło mi do głowy, żeby włączyć dawno niesłuchaną Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen.

Dodaj komentarz

Filed under literatura polska, Lublin, Magdalena Jankowska

Skomentuj

