Rozmowa w bibliotece

IMG_0140Spotkania z czytelnikami dostarczają różnorodnych wrażeń. Kto przyjdzie? O co zapytają? W jakim kierunku popłynie rozmowa? Czy coś mnie zaskoczy? Czy dowiem się czegoś nowego o swojej książce?

IMG_0176Było żywe i dobrze przygotowane, a przy tym w miłym wnętrzu – powiedzieli o spotkaniu znajomi i przyjaciele. Skoro tak, to się cieszę. Nigdy nie wiadomo, jak to wszystko widać z drugiej strony.

IMG_0147

Spotkanie prowadziła Marta Horabik-Piasecka, szefowa Filii nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej. Pytała o tytuł książki, kreacje postaci i język, o eseizację prozy, o moje lektury i plany pisarskie. Nie w każdym przypadku zaspokoiłem ciekawość obecnych, ale podobno tego i owego można się było dowiedzieć.

IMG_0150Dwa tematy z wypowiedzi uczestników spotkania zapadły mi w pamięć. Jeden to literatura rodzinna, obraz rodziny w Studni. Rodziny jakoś ułomnej, lecz przedstawionej nie według znanego schematu (mało interesują mnie takie hasła jak „toksyczność”, „patriarchalność”, „konserwatyzm”, „postępowość”). Temat rodziny na pewno warto rozwijać wbrew propagandowym kliszom. Czy akurat mnie się to udało? Nie wiem.

IMG_0188Drugim tematem okazał się surowiec, z którego zbudowałem tę powieść: a więc zwyczajność, codzienność. To nie jest materiał na literaturę! Ona się bierze z wielkich namiętności. Bo przecież Antygona, Kordian… No tak, ale nasze największe powieści: Lalka, Chłopi, Nad Niemnem, Kamień na kamieniu – z pospolitości właśnie biorą swe tworzywo. Powiedziałem wcześniej w wywiadzie, że sztuką jest napisać ciekawą powieść o codzienności. Tak to jest, przyzwyczajono czytelników, że ciekawe jest tylko to, co egzotyczne i emocjonalne. A co wtedy, gdy emocje są ukryte, buzują gdzieś wewnątrz. To mnie właśnie interesuje.

9 stycznia 2014, Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, Filia nr 2
Fot. Kazimierz Filip

Fotoreportaż na stronie MBP.

Dodaj komentarz

Filed under Grzegorz Filip, książki, literatura polska, Lublin, nowości książkowe, powieści, premiery, Wydawnictwo JanKa

Skomentuj

