Żal i satysfakcja

Są takie powieści, po których przeczytaniu pisarz żałuje, że to nie on je napisał. Mam to samo, choć taka pisarska zazdrość nie zdarza mi się zbyt często. Rzadko trafiam na dobre książki? Nie, bynajmniej. Mało czytam? Przeciwnie, choć znam takich, co czytają znacznie więcej niż ja. Rzecz w czym innym.

Nie odczuwam na przykład podobnej zawiści wtedy, gdy książka mi się podoba, cenię ją, podziwiam nawet, ale jest „nie moja”. Czyli jaka? Co miałoby to znaczyć? „Nie moja”, gdyż autor poruszył w niej „nie moje” tematy i problemy, akcję osadził w środowisku, o którym nie pisuję, bo go dobrze nie znam, skonstruował „nie mój” świat, posługując się „nie moim” językiem i konwencjami, zbudował „nie moją” formę… Taką książkę mogę uznać nawet za arcydzieło, ale jej autorowi nie pozazdroszczę. Wiem, że takiej książki sam bym nie napisał.

Czy to znaczy, że nade wszystko odpowiadają mi książki zrobione tak, jak ja bym je zrobił? Nie. Oczywiście, że nie. Najbardziej wzbogacają mnie właśnie powieści „obce”, „nie moje”. One wnoszą świeży powiew i być może zmieniają coś w moim własnym pisaniu (nigdy jednak rewolucyjnie, przynajmniej dotąd). Ale zazdrościć komuś, że napisał tekst, który ja powinienem był napisać, potrafię tylko wtedy, gdy jest on „mój”, bliski moim wyobrażeniom o powieści, kiedy odnajduję w nim własne tematy, motywy, własny świat wyobrażeń. Forma, język – to w tym przypadku sprawy drugorzędne.

Żalu, że to nie ja, nie noszę w sobie długo. On trwa tylko chwilę i owocuje czasem pomysłami, notatkami, które przeważnie do niczego nie zostają użyte. Te fascynacje bywają krótkie. Pozostaje przekonanie, że miało się do czynienia z jakimś zazębieniem światów, wrażliwości, postaw, poglądów… że w jednym rozbłysku znalazłem się na moment we wspólnej przestrzeni z innym autorem, najczęściej cenionym przynajmniej za tę jedną książkę, i to daje satysfakcję.

Dodaj komentarz

Filed under książki, powieści, sztuka pisania

Skomentuj

